Geoblog.pl    Geoblog    Podróże    Aktualności    Mistrzostwa Europy Rallycross
Zwiń mapę
2010
12
wrz

Mistrzostwa Europy Rallycross

 
Polska
Polska, Słomczyn
POPRZEDNIPOWRÓT DO LISTYNASTĘPNY
Przejechano 45 km
 
Tegoroczna runda rallycrossowych Mistrzostw Europy była kolejną okazją do obserwowania wyczynów sportowych naszego redakcyjnego kolegi Tomka :) Wstaliśmy w niedzielę skoro świt i radośnie udaliśmy się na tor do Słomczyna, aby przy zapachu wysokooktanowej benzyny, pisku opon i świscie turbin śledzić poczynania czołowki europejskich kierowców. Byliśmy bardzo dumni, że wśród pólnocnobrzmiących nazwisk typu Isachsen, Hansen, Eklund, Lysen, Jernberg, Eriksson czy Pinomäki, słyszeliśmy swojsko brzmiące Nowak. I to nie pierwszy raz, bo Tomek już od wielu lat startuje w zawodach, swoje sukcesy też ma :) To, że tym razem wyjątkowo nie udało się i zabrakło jednego miejsca do finału wcale nas nie zmartwiło, bo Tomek i tak już nie ma więcej miejsca na puchary, a my dzięki temu mogliśmy w spokoju obserować emocjonującą walkę na torze (w tym dwa dachowania) i szybciej przejść do kluczowego punktu programu, czyli grilla przy namiocie w parku maszyn :)

Na czym polega rallycross?

Rallycross przypomina nieco odcinek specjalny rajdu, ale jest rozgrywany na torze zamkniętym. Na niezbyt długiej pętli (przeważnie w granicach 1 km), wytyczonej częściowo po asfalcie, częściowo po szutrze startuje jednocześnie kilku (4-8) zawodników. Pierwszym etapem jest oficjalny trening, po którym ustalana jest kolejność startów w trzech biegach kwalifikacyjnych, z których zawodnicy awansują do finałów na podstawie dwóch swoich najlepszych czasów. Kierowca z najlepszym czasem startuje w finale z tzw. pole position, czyli praktycznie z tego pola startowego, które sam sobie wybierze, uznając je za najodpowiedniejsze. Zwycięzcą zostaje ten, który przejedzie pierwszy linię mety w finale. Kierowcy startują na samochodach seryjnych odpowiednio zmodyfikowanych, podzielonych na dywizje w zależności od pojemności silnika i stopnia zmodyfikowania.

Tor

Układ toru pozwala obserwować odbywającą się na nim walkę przez cały czas, bez względu na miejsce, w którym znajdują się obserwujący widowisko kibice. Siła i atrakcyjność tego sportu polega na jego niezwykłej widowiskowości ze względu na bliski kontakt zawodników, liczne stłuczki, otarcia, oderwane fragmenty karoserii oraz to, co kibice lubią najbardziej – efektowne dachowania. Nie bez znaczenia są też ambicje i wola walki kierowców, ich stopień przygotowania, zdolność strategicznego myślenia, odwaga z elementami brawury. W rallycrossie nie jest istotna kwestia prędkości samochodów, ale ich przyspieszenie, pozwalające na najbardziej efektywne pokonywanie odcinków pomiędzy zakrętami. Rallycross, jak mało która dyscyplina motorowa dysponuje zaletą klasycznej jedności czasu i miejsca.

(źródło: www.rallycross.pl)
 
POPRZEDNI
POWRÓT DO LISTY
NASTĘPNY
 
Zdjęcia (8)
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
Multimedia (1)
Komentarze (0)
DODAJ KOMENTARZ
 
Geoblog
Blog ekipy Geoblog Sp. z o.o.
Piotr, Michał i Tomek
zwiedzili 0.5% świata (1 państwo)
Zasoby: 27 wpisów27 63 komentarze63 47 zdjęć47 1 plik multimedialny1
 
Nasze podróże
04.08.2006 - 20.03.2013